آشنایی با پسوند آی آر

دامنه .ir یک دامنه ملی است و توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری به تایید و ثبت نهایی می رسد. مدت زمان ثبت این دامنه 1 ساله یا بصورت 5 ساله می باشد.
آدرس وب سایت مرکز ثبت دامنه های آر: http://www.nic.ir

نحوه ثبت دامنه ir

جهت ثبت دامنه آی آر، داشتن شناسه کاربری ایرنیک الزامیست، در سایت مرکز ثبت دامنه های آی آر به آدرس www.nic.ir می توانید شناسه ایرنیک بسازید.
آدرس ساخت شناسه کاربری در سایت مرکز: https://www.nic.ir/Create_New_Handle

مزایای ثبت دامنه .ir

- این نوع پسوند دامنه در مقایسه با پسوند های دیگر دامنه مانند com، net، org و ... ارزان تر است.
- بدلیل آنکه این نوع دومین ها توسط مرکز ثبت دامنه (مرکز تحقیقات فیزیک نظری) که در تهران، خیابان نیاوران واقع است، به ثبت می رسد، مالکیت این دومین ها نسبت به سایر پسوند های دامنه که توسط شرکت های بین المللی خارج از ایران به ثبت می رسد، قابل اعتماد تر است. ضمن اینکه دامنه ها با استناد به اطلاعات کامل شخص، شرکت، سازمان یا موسسه، در این مرکز بصورت دقیق و چشمی بررسی و سپس به ثبت نهایی می رسد.
- احتمال آزاد بودن دامنه انتخابی شما با پسوند آی آر نسبت به سایر پسوند های دامنه، بیشتر است.

معایب دامنه .ir

- بدلیل اینکه ایران در لیست کشورهای تحریم شده قرار دارد، محدودیت هایی از جمله عدم امکان قرارگیری تبلیغات گوگل، همچنین عدم امکان داشتن گواهینامه SSL برروی این نوع دامنه وجود دارد.
*Secure socket Layer يا SSL پورتکل امنی است كه بوسيله Netscape براي انتقال اطلاعات بصورت محرمانه روی اينترنت بوجود آمده است.
- بدلیل آنکه تمامی اطلاعات مالک دامنه (شامل: نام و نام خانوادگی، نام شرکت یا موسسه دولتی / غیر دولتی، آدرس ایمیل، کد ملی، شماره شناسنامه و گذرنامه، آدرس و شماره تلفن و کد پستی، شماره ثبت شرکت و ...) و همچنین نام انتخاب شده، بر اساس شرایط و ضوابط مرکز ثبت مورد بررسی چشمی و دقیق قرار می گیرد، تاخیر در ثبت دامنه آی آر تا 24 ساعت ممکن است.
- تغییر مالکیت دامنه، در دامنه های آی آر از طرف مرکز ثبت (ایرنیک)، به منزله ترنسفر دامنه تلقی شده و شامل هزینه می باشد.

انواع پسوند های دامنه آی آر

- .ir
این پسوند برای تمامی اشخاص، شرکتها، سازمانها، مراکز آموزشی و وزارتخانه ها قابل ثبت است و نیاز به هیچگونه مدرک شناسایی خاصی برای ثبت این نوع پسوند نیست.

- .co.ir

این پسوند مخصوص شرکت، موسسه یا نهاد غیر دولتی، همچنین وزارتخانه، سازمان یا شرکت دولتی می باشد. جهت ثبت این دامنه، می بایست پس از ساخت هندل(شناسه کاربری) مربوطه، یک برگ کپی از روزنامه (آگهی) رسمی شرکت خود را به آدرس info@nic.ir ارسال نمایید، در غیر اینصورت دامنه مذکور از سوی مرکز ثبت، تایید نخواهد شد و دامنه مذکور به ثبت نخواهد رسید.

- - .ac.ir

این پسوند مخصوص تمامی سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی، آموزشی، دانشگاهی، مدارس و کلیه اشخاص حقوقی که از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز دارند، می باشد. جهت ثبت این نوع دامنه، پس از ساخت هندل (شناسه کاربری) مربوطه، لازم است یک نسخه کپی از مجوز خود را اسکن کرده و به آدرس ایمیل info@nic.ir ارسال نمایید؛ در غیر اینصورت دامنه مذکور از سوی مرکز ثبت، تایید نخواهد شد و دامنه مذکور به ثبت نخواهد رسید.

- .org.ir

تمامی شرکت‌ها (اعم از مسولیت محدود، سهامی عام و …)، موسسات، انجمن‌ها، نشریات و روزنامه‌ها و کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری، اتحادیه صنفی یا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید‌ه‌اند و شماره ثبتی دارند و نیز تمامی سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی، آموزشی، دانشگاهی، مدارس و کلیه اشخاص حقوقی که از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز دارند، می توانند نسبت به ثبت این دامنه اقدام نمایند.

- .gov.ir

تمامی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و موسسات وابسته به قوای سه‌گانه می توانند نسبت به ثبت این نوع دامنه اقدام نمایند.

- .sch.ir

تمامی سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی، آموزشی، دانشگاهی، مدارس و کلیه اشخاص حقوقی که از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز دارند، می توانند نسبت به ثبت این نوع دامنه اقدام نمایند. جهت ثبت این نوع دامنه، پس از ساخت هندل (شناسه کاربری مربوطه)، لازم است یک نسخه کپی از مجوز خود را اسکن کرده و به آدرس ایمیل info@nic.ir ارسال نمایید؛ در غیر اینصورت دامنه مذکور از سوی مرکز ثبت، تایید نخواهد شد و دامنه مذکور به ثبت نخواهد رسید.

- .net.ir

تمامی شرکت‌ها (اعم از مسولیت محدود، سهامی عام و …)، موسسات، انجمن‌ها، نشریات و روزنامه‌ها و کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری، اتحادیه صنفی یا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید‌ه‌اند و شماره ثبتی دارند، می توانند نسبت به ثبت این دامنه اقدام نمایند. جهت ثبت این دامنه، می بایست پس از ساخت هندل مربوطه، یک برگ کپی از روزنامه رسمی شرکت خود را به آدرس info@nic.ir ارسال نمایید، در غیر اینصورت دامنه مذکور از سوی مرکز ثبت، تایید نخواهد شد و دامنه مذکور به ثبت نخواهد رسید.

- ایران

تمامی اشخاص حقیقی، شرکت ها و موسسات غیر دولتی، وزارتخانه ها، سازمان یا شرکت های دولتی، مراکز آموزشی و پژوهشی می توانند نسبت به ثبت این دامنه اقدام نمایند.

- .id.ir

تنها اشخاص حقیقی قادر به ثبت این نوع دامنه می باشند.

آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟ 194 کاربر این را مفید یافتند (1176 نظرات)